| Författare |
Meddelande |
Latino

Ålder: 36
PostOrt: Boxholm

|
|
Har köpt mig en Mr2 Gti och planerar att lätta den inför nästa år.
Tanken är att anmäla mig till bankörning då tillfälle ges.
Tänkta åtgärder så här långt :
Steg 1 : ( Nästa år 2009 )
- Skinnstolar inredning ut ersätts med sportstolar.
- Elhissar och elspeglar bort.
- Lättare batteri monteras
- Plastrutor
- Lätta svänghjul ( Vet någon hur mycket man kan tänkas svarva bort ? )
- Glöm reservhjul hemma
- Sänksats
- Spacers
- Olje kylare ?
Steg 2 : ( 2010 )
- Bur
- Fälgar och däck anpassade för bankörning
- Lätta avgassystem
- Kolfiberhuv
- Uppgradering av bromsar
Steg 3: (2011 )
- ( Framtidsplan om jultomten godkänner investering = sambo )
- Motor byte tilll en 3SGE Black Top Beams
Just nu så sitter ett öppet filter och en ombyggd avgassytem med riktigt go och högljud ljud, sport katt och simons dämpare som tidigare ägare byggt.
Någon som förslag på överkomliga modifieringar eller delar som kan komma mig till nytta, skicka mig ett pm.
Målet är att fortfarande kunna vägregga den.
|
|
|
|
Senast ändrad av Latino den 2008-10-18, 07:20, ändrad totalt 2 gånger
|
|
 |
    |
 |
TGAW11
Pay User

Ålder: 40
Från: Halmstad
PostOrt: Halmstad

|
|
|
_________________ Mvh Thomas Gustafsson
Toyota MR2 Mk1 1985 (AW11)
Toyota Yaris Verso
Saab 9-3 2.0T
BMW F800S
|
|
 |
    |
 |
Latino

|
|
| TGAW11 skrev:
|
Låter som ett mycket intressant projekt. Vore kul om du la upp en tråd och dokumenterade på avdelningen "Våra bilar".
Jag läste någonstans att det finns stora risker att ett gjutet svänghjul kan spricka (vid användning) om man har smidit (svarvat eller borrat) på det. Någon som har erfarenhet om detta?
Här finns annars en massa tips på lättning:
http://www.mr2.com/forums/general-info/Toyota-MR2-20522-race-weight-reduction-real-weights.html
161kg lättare.
1 lbs=0.454kg
|
Tackar det var exakt vad jag behövde !
|
|
|
|
|
|
 |
    |
 |
fabi_no1
Distriktsansvarig Syd

Ålder: 23
Från: Helsingborg
PostOrt: Helsingborg

|
|
Att montera oljekylare som steg 1 är kanske lite overkill, jag tror oljetempen klarar sig ganska bra när den är så nära orginal. Men om du ändå ska montera ur motorn ur bilen så är det ingen nackdel att sätta dit oljekylare.
För att kunna hålla bilen gatlaglig så måste du regbessa buren, men det kan bli svårare med motorbytet. Vad jag känner till så har aldrig Beams 3sge sålts i sverige(?) och då blir det näst intill omöjligt att registrera bilen med den motorn.
Det första du bör inrikta dig på om du vill köra bana är att få bra fäste, så däcken är bland det första du ska titta på.
Sedan bör du se efter hjulupphängningarna, lägre tyngdpunkt, styvare chassi osv.
Lycka till!
Jag är nyfiken på teorin om att gjutna svänghjul kan spricka när de är svarvade, för jag hade planer på att göra det själv till min Starlet. är det någon som vet mer om det?
|
|
|
|
_________________ MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (besiktningsprojektet)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
|
|
 |
      |
 |
Latino

|
|
| fabi_no1 skrev:
|
Att montera oljekylare som steg 1 är kanske lite overkill, jag tror oljetempen klarar sig ganska bra när den är så nära orginal. Men om du ändå ska montera ur motorn ur bilen så är det ingen nackdel att sätta dit oljekylare.
För att kunna hålla bilen gatlaglig så måste du regbessa buren, men det kan bli svårare med motorbytet. Vad jag känner till så har aldrig Beams 3sge sålts i sverige(?) och då blir det näst intill omöjligt att registrera bilen med den motorn.
Det första du bör inrikta dig på om du vill köra bana är att få bra fäste, så däcken är bland det första du ska titta på.
Sedan bör du se efter hjulupphängningarna, lägre tyngdpunkt, styvare chassi osv.
Lycka till!
Jag är nyfiken på teorin om att gjutna svänghjul kan spricka när de är svarvade, för jag hade planer på att göra det själv till min Starlet. är det någon som vet mer om det?
|
Angående en beams motor så blir det att importera den.
För att få bilen helfordonsgodkända hos bilprovning : Tänkte jag om man inte kan tillämpa reglerna för ombyggt fordon ? Se : http://www.sfro.com
Vad säger reglerna : ( min bil är en -91'a )
Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat. ( I praktiken omöjlig för en privatperson )
|
|
|
|
|
|
 |
    |
 |
fabi_no1
Distriktsansvarig Syd

|
|
| Latino skrev:
|
| fabi_no1 skrev:
|
Lycka till!
|
Angående en beams motor så blir det att importera den.
För att få bilen helfordonsgodkända hos bilprovning : Tänkte jag om man inte kan tillämpa reglerna för ombyggt fordon ? Se : http://www.sfro.com
Vad säger reglerna : ( min bil är en -91'a )
Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.
Årsmodell 1993 (regdatum) och nyare
Numera krävs ett helt nytt avgascertifikat. ( I praktiken omöjlig för en privatperson )
|
det finstilta i texten är att motorn du bytar till måste vara såld i sverige för att då har vägverket avgaskraven i sitt register, att montera en motor som inte såldes på svenska marknaden är riktigt svårt.
|
|
|
|
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
|
|
 |
      |
 |
SirManseman
Pay User

Ålder: 28
Från: Skövde & Fjärås
PostOrt: Skövde

|
|
Först och främst; Kul bygge! Upp med en projekttråd så vi kan följa bygget och dräggla över bilder. Vad är det för gen på mr2an?
Sedan ang. byte till en 3SGE Black Top Beams. Om man gör en snygg installation vette tusan om bilprovningen ens tänker på eller "märker detta". Senast jag besiktiga lyfte de inte ens på motorluckan..
Många med gti:er byter ju till turbomotor och besiktigar dem utan problem. Jag har faktiskt inte hört talats om någon som fått regbes. på grund av det.
|
|
|
|
_________________ Måns Nordell
Svart Mr2 Gti -95 rev3
VW Passat 1,8T Highline -02
|
|
 |
      |
 |
Latino

|
|
| Jag gör en 180 graders vändning och satsar på Mk1'a för bankörning så min Mk2'a är nu till salu!
|
|
|
|
|
|
 |
    |
 |
SirManseman
Pay User

Ålder: 28
Från: Skövde & Fjärås
PostOrt: Skövde

|
|
 |
      |
 |
TGAW11
Pay User

|
|
Det låter ännu intressantare
Har du hittat något passande objekt? Det finns ju en passande 124- hästars-version (är nästan säker på det) nere i Svedala med himla snygga färger
|
|
|
|
Toyota Yaris Verso
Saab 9-3 2.0T
BMW F800S
|
|
 |
    |
 |
Latino

|
|
| TGAW11 skrev:
|
Det låter ännu intressantare
Har du hittat något passande objekt? Det finns ju en passande 124- hästars-version (är nästan säker på det) nere i Svedala med himla snygga färger
|
Kan tänka mig den är fin !
Men jag vill bara ha en karros utan motor och låda.
|
|
|
|
|
|
 |
    |
 |
Hornlund
Distriktsansvarig Nord

Från: Örnsköldsvik

|
|
Vad har du tänkt stoppa i för maskin? Om det inte duger med en 4A-GE
|
|
|
|
_________________ Mikael, som saknar känslan av att varva ur sin 4A-GE.
|
|
|
    |
 |
Latino

|
|
| Hornlund skrev:
|
Vad har du tänkt stoppa i för maskin? Om det inte duger med en 4A-GE
|
Jag hade tänkt sno sonens trampbil och operera över tramp mekanismen från den.
4A-GE är en fin maskin men det är skojigt att drömma om mer.
( Vet inte vad det skulle tänkas bli ), kravet är att få den
godkänd som ombyggt fordon.
Har du något förslag ?
|
|
|
|
|
|
 |
    |
 |
fabi_no1
Distriktsansvarig Syd

|
|
en MK1,5 låter najs, en 3S-GTE hade suttit fint med BPU.
satsar du på sugmotor så antingen en masserad V6 från camry eller en motorcykelmotor kanske?
|
|
|
|
|
|
 |
      |
 |
TGAW11
Pay User

|
|
Om du hittar en MR2 AW11 från före 1989 och utan katalysator lär möjligheten finnas att byta till en 20% starkare motor (som redan ska vara avgasgodkänd i Sverige) med katalysator av årsmodell 1989 och nyare och fortfarande registrera den som ombyggt fordon (vilket ju är mycket billigare och enklare än amatörbyggt fordon). Anledningen till denna möjligheten är miljöskäl.
Skulle du komma över en AW11 med 124hk-version i registreringsbevisen borde du med dessa regler kunna byta till nästan 150 hk. Vet ej om detta innebär att man kan byta till en turbomotor, vilket hade varit intressant, då det ju med mappning lätt ger lite mer effekt för en billig peng. Jag syftar då på tex SAABs 2.0 lätttrycksturbo med 150 hk som för några tusenlappar kan mappas till drygt 200 hk.
Utan att veta något om din meckarförmåga så lär väl motor- och växellådsbyte kräva mycket arbete och tid innan det är klart. Och sen när det är klart ska bara en så enkel(?) sak som växelmekanismen fungera klanderfritt för att det ska vara roligt att köra. Hur kul är det med en mycket starkare motor om man sen inte kan växla ordentligt (snabbt alltså)? Att behålla växellådan och bara byta motorn (till något som passar) till tex en japan-importerad 4AGE 20-ventilare (ca.160hk) tror jag hade räckt mer än väl (för vad jag hade vågat ge mig in på).
|
|
|
|
Toyota Yaris Verso
Saab 9-3 2.0T
BMW F800S
|
|
 |